Jumaat, 17 Jun 2011

Sedikit Fakta

Dr. Mawar Shafei

Sedikit fakta yang ingin saya kongsikan ialah mengenai seorang pengarang ini

Nama : Mawar Binti Shafei

Pendidikan awal : Bermula di Singapura dan Johor

Kelulusan : Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian) (1995) dan Sarjana Sastera (1997) dari UKM; Ijazah Doktor Falsafah dalam bidang kesusasteraan bandingan dari Nanyang Technological University, Singapura (2006)

Penglibatan : Pengulas cerpen Dewan Siswasejak 2007 hingga kini

Karya : Bagaimana Saya Menulis(bersama Nisah Haron, DBP, 2011), Novel Intertekstual Melayu (UKM, 2010) dan Kreativiti Minda Melayu-Jawa (UKM, 2009), Zel (1998), Montaj II (2002) dan Masitah(2007)

Pengiktirafan : Hadiah Sastera Utusan Melayu-Public Bank (1994, 1995, 1996, 1998, 1999, 2008, 2009), Hadiah Sastera Perdana Malaysia (1996/97, 2004/05, 2008/09) dan Hadiah Sastera Darul Takzim (1999, 2003, 2005, 2009)

Kerjaya : Profesor Madya dan Ketua Program (2007-2012) di Pusat Pengajian Bahasa, Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu, Fakulti Sains Sosial, UKM

*rujukan daripada blogspot.

Rabu, 15 Jun 2011

Sedikit Fakta








Sedikit fakta mengenai pengarang ini yang ingin saya kongsikan.

Nama : Abd. Rahman bin Che Mat

Nama Pena/Samaran : A. Rahman C.M.

Gelaran/Anugerah : Hadiah Sastera Malaysia 1982/83 – Kategori Cerpen

Tarikh Lahir : 20 Januari 1943

Tempat Lahir : Kuala Terengganu

Bidang Penulisan : Novel, cerpen, skrip drama filem/TV/radio, esei dan kritikan

Hasil Karya :
  1. Novel: Nurani (1980), Kumpulan Cerpen Perseorangan: Surat dari Penjara (1979) dan Potret Hati (1981), NovelRemaja: Bercuti Bersama Nenek (1982) dan Orang-orang Berbaju Hijau (1984), Antologi
  2. Cerpen: Sahabat (“Sebuah Pinis”), Cerpen Malaysia Selepas Perang Dunia ke-2 (“BarangAntik”), Mawar Merah (Mawar Merah) dan Menunggu Tetamu (“Resah”)

Selasa, 14 Jun 2011

Nafi

Nafi itu ada tiga martabat iaitu martabat nafi orang mubtadi, martabat nafi orang mutawasid, dan martabat nafi orang muntaha.Nafi bagi orang yang bermartabat mubtadi ialah menafikan ada sifat Tuhan yang lain selain Allah. Maka nafi ini ternyata batal kerana menafikan sesuatu yang tiada, yang mustahil wujudnya. Sesuatu yang tiada tidak memerlukan nafi kerana memang sudah sedia nafi. Jadi kesimpulannya, tidak ada faedah nafi. Nafi bagi orang yang bermartabat mutawasid pula ialah menafikan perasaan syak dan ragu-ragu terhadap sifat keTuhanan yang ada pada makhluk sebagaimana sangkaan orang awam bahawa ada pada makhluk kuasa memerintah umpama raja-raja dan mereka menyangka bahawa makhluk itu boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan. Nafi bagi orang yang bermartabat muntaha ialah menafikan kewujudan dirinya. Hanya sifat sahaja yang zahir pada makhluk sebagai tempat kezahiran sifat Tuhan yang ada pada hamba. Kewujudan kita ini umpama bayang-bayang yang menunjukan wujudnya Allah.